Република България ■ Община Стара Загора


Банер


Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Банер
Банер

Приют за животни

Банер


ОП Околна среда

Банер


Банер


Обществен посредник

Снимки от Стара Загора


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in D:\WEB\www.starazagora.bg\htdocs\modules\mod_joomimg\helper.php on line 769

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in D:\WEB\www.starazagora.bg\htdocs\modules\mod_joomimg\tmpl\default.php on line 69
There are no images available in the gallery.


Банер



Вие се намирате в: Начало Архив новини Главният финансист на Община Стара Загора Цанка ГАНЕВА: На екипността в работата ни се дължи финансовата стабилност на Общината

Главният финансист на Община Стара Загора Цанка ГАНЕВА: На екипността в работата ни се дължи финансовата стабилност на Общината

 

Интервю на Росица Ранчева публикувано във в. "Старозагорски новини"

IMG 7102


- Г-жо Ганева, на 10 ноември 2014 г., по време на отчета за третата година от мандата си, кметът на Стара Загора Живко Тодоров обяви, че приходната част на бюджета е изпълнена. В какво, според Вас, е тайната през най-трудната година на спрени плащания по започнати европейски проекти, на повсеместна стагнация, Община Стара Загора да бъде в стабилно финансово състояние?

- Работата в екип. Смея да кажа, че създадената екипност в рамките на последните три години вече дава своите добри резултати.

Всички важни решения по отношение на финансовата политика се вземат с участието на кмета и заместниците му, на директорите на дирекции и политическото ръководство на Общината. В резултат на това провеждаме строга консервативна фискална политика в управлението на публичните общински средства.

- Кои бяха инфарктните моменти през отиващата си година?

- Най-шоково беше спирането на европейските пари. Имахме да реализираме огромния "Воден проект", който, слава Богу, вече е завършен. "Врътването на кранчето" от ОП "Околна среда" ни създаде доста сериозно напрежение, което успяхме да преодолеем. Този проект технически е завършен. Прави се приемането на подобектите. Приемателните комисии на по-голямата част от тях са подписали протоколите. Предстои окончателно уточняване на размера на строително-монтажните работи, разплащането и т.н. Окончателното завършване на проекта трябва да стане към края на 2015 г.

Известното забавяне в разплащанията на другите реализирани проекти по ОП "Регионално развитие" също създаде напрежение, макар че сумите са по-малки и нямаше този голям обем средства, с който финансирахме предварителното плащане на извършените работи по тези проекти.

По принцип цялата година си е голямо предизвикателство. Бих могла да кажа, че стресът е съпътстващо явление. Но той пък ни държи "на стреме" и не ни дава възможност да се отпуснем.

- Предприемахте ли през годината разумни финансови рискове?

- Изпълнението на един бюджет, който е на книга и който няма гаранция, че ще бъде изпълнен, е риск. Но това е свързано с ежедневно наблюдение, непрекъснато следене на движението на паричните потоци, на възможностите и не бих казала, че сме имали кой знае какви рискови ситуации.

Обстоятелството, че в един момент трябваше да изтеглим 4 000 000 лева от собствените си средства и с тях да финансираме проекти, си беше предизвикателство. Има още десетки други ситуации, но тъй като работата е свършена благополучно, дори не мога да си спомня. Важното е, че с общи усилия успяхме да се справим.

- През последните години Бюджет '2014 ли беше най-голям за изпълнение?

- Ако прибавим и проектите, общо управлявахме около 200 млн. лв. Парите, които преминаха многократно - една голяма част от тях се използваха, верифицираха и пр. Предполагам, че и следващата година няма да е по-лека. Предстои изпълнението и приключването на другите големи проекти - "Изграждане на регионална система за управление на отпадъците", "Устойчив градски транспорт" и много други по-малки.

- Как изглежда Бюджет '2015?

- От гледна точка на приходите ситуацията се запазва. Очакваме около 33 млн. лв. събираемост.

Обстоятелството, че запазваме непроменен размера на местните данъци и такси, каквито са през 2014 г., предполага почти същия обем приходи. До голяма степен през 2013 и 2014 г. изчерпахме възможността да съберем останалата част от недоборите.

Приходната ни част от местни приходи ще бъде около 40 млн. лв. В тях ще има 7 млн. лв. дълг, който ще ползваме по линията на Фонд "ФЛАГ", и още 3 млн. лв., за който имаше публично обсъждане по изпълнение на проект, финансиран от JESSICA с над 2 млн. лв. за пълно обновяване на Градския плувен басейн с енергоспестяващи мероприятия.

- Каква е философията на новия бюджет? Кои са акцентите в него?

- С Бюджет 2015 г. ще се постараем да запазим тенденцията за осигуряване на всички дейности, вменени на Общината, и подобряване качеството на услугите, които осигуряваме на общността. Те са в сферата на образованието и отглеждане на децата, в социалните дейности и пр., което ангажира голяма част от парите, които ще бъдат заложени. Освен тази основна функция и дейност, която трябва да обезпечим финансово, акцентите отново ще бъдат върху техническата и образователната инфраструктура, което години наред изпълняваме. Тенденцията е не да се правят нещата на парче, а цялостно и наведнъж. Ще бъде направена пълна рехабилитация и изграждане на ВиК, асфалт и тротоарни настилки в квартал "Самара 3". Средствата в размер на 5 млн. лв. са от Предприятието за управление на отпадъците към Министерството на околната среда и водите и една малка част от 120 000 лв. за сметка на общинския бюджет. По същия начин ще се извърши рехабилитация на изградената вече ВиК-мрежа в кв. "Кольо Ганчев". Предвиждаме основен ремонт и възстановяване на улица "Хаджи Димитър Асенов" от бул. "Цар Симеон Велики" до улица "Августа Траяна" и на улица "Хан Аспарух". Наред с асфалтовите настилки ще бъдат подменени и тротоарите. Ще се изгради необходимата среда за хора с увреждания, съответното озеленяване и всички съпътстващи в това отношение дейности. През 2015 г. ще завършим парка в т.нар. артилерийски казарми. С наличните 4 млн. лв. ще бъде изпълнена голяма част от строително-монтажните работи. Но за приключване на този етап от проекта ще се вложат около 620 000 лв. от нашия бюджет. Над 1 300 000 лева са предвидени за събаряне на сградата на Стария съвет и реализиране на проекта, който спечели конкурса, обявен от Общината.

В момента с малко по-бавни темпове работим поради това, че се бави приемането на държавния бюджет. Т.е. работим с прогнозни числа, които са на база натурални показатели и постановления на Министерския съвет, които са отпреди няколко месеца и най-вероятно няма да останат в същия вид. Така че предизвикателствата и рисковете продължават.

- В мандатната програма на кмета беше записано осигуряване на дом за бездомния от десетилетия уникален Литературен музей на Стара Загора. Има ли някакви намерения в тази посока?

- Да, предвижда се изграждането на този градски музей.

Мисля, че по-голямата част от мандатната програма на кмета ни Живко Тодоров е реализирана. Може би някой ще забележи, че нещичко не се е случило, но за сметка на това има толкова нови неща извън програмата, които са факт. Но има и една година време.

- От кога сте финансистът на Община Стара Загора, госпожо Ганева?

- От 2004 г.

- Т.е. работили сте с три кметски екипа - на д-р Евгений Желев, на проф. Светлин Танчев и на Живко Тодоров. С кои от тях Ви е било най-лесно или най-трудно?

- Лесно не ми е било с никой от кметовете. И тримата са имали своите приоритети и моят ангажимент е бил да им дам финансов израз и да ги вкарам в рамка, наречена общински бюджет. Но наистина младите хора са много по-инициативни и много по-работоспособни.

Ако ме питате кога е имало най-големи предизвикателства, това е било през последните три години. Причината е, че инициативите и ангажиментите, които поема настоящият кмет, са почти равни на тези на Христос - с три риби и пет хляба да нахрани целия свят. Затова и усилията на всички в екипа му са насочени към привличане на европейски средства, защото собствените ни възможности са ограничени. Разбира се, ние бихме могли да повишим таксите и да увеличим данъците, но това на фона на финансовото състояние на гражданите е абсолютно невъзможно на този етап. Поради тази причина използваме всяка възможност за привличане на външни средства, било под формата на нисколихвени заеми или на грантови схеми. На практика няма нещо, което да не сме опитали през тези три години - JESSICA, фонд "Козлодуй", Норвежка програма... Няма създадена възможност и ние да не сме се възползвали от нея. Всичко това става на база усилията и възможностите, които има г-н Тодоров.

- Факт обаче е, че кметът никога не пропуска възможността да Ви благодари за висшия пилотаж, с който управлявате общинските финансови средства.

- Благодаря му за оценката.

- В публичното пространство е възприето да се счита, че математиците и финансистите са най-скучните и сериозни хора. Така ли е и според Вас?

- Такива сме!

- Има ли професионална деформация?

- Разбира се! Често се ядосвам на себе си, когато по време на хубаво представление или концерт се хващам в даден момент, че започвам на ум да изчислявам кое колко струва. Това е част от ежедневието. Няма как да се променя, цифрите да излязат от главата ми, да не се сраствам с това, което правя. Мисля, че всеки човек, който си обича работата, живее с нея и спасение няма.

- Откъде се зареждате със знания, с опитност и с изпреварваща информация, така че да сте водещ финансист в страната?

- Не бих казала, че съм нещо по-различна от другите колеги, които работят с общински финанси. Истината е, че малко или много, всеки от нас е факир - малко пари да разпределиш за много дейности така, че да стигнат колкото може за повече неща. Опитът може би си казва думата, а може би добрата комуникация с колеги, с ведомствата, с които имаме отношения.

- Работите в кабинет, в който има над 50 саксии цветя, 20 от които са орхидеи. Освен цветята, кое друго е хобито Ви?

- Котките. Те са страдащи животинки. Прибирам ги, защото са пребити, болни или много мънички...

- Госпожо Ганева, как си представяте Община Стара Загора през 2020 година?

- Много ми се иска да има европейски вид и европейско финансиране. Мой близък беше публикувал на страницата си във Фейсбук ирландска община. При 250 000 жители собствените й приходи са 2 милиарда паунда. Иска ми се и в България да е така. Да има работа за хората, да плащат големи данъци и да се правят хубави неща пак за тях. Ние много "свидливо" и разумно харчим бюджетните средства. Понякога хората искат украсата да бъде по-красива, съответно - по-скъпа, но си правим сметка да задоволим повече интереси с малко средства. Предпочитаме това да стане по-евтинко, разбира се, не за сметка на качеството. Много ми се иска 2020 г. да се правят нещата както в "по-европейските" страни - не по реда на крайна необходимост, а защото имаме средства, с които да ги направим по-красиви, качествени и удобни.

Да правим нещата, защото имаме пари, а не защото трябва.